Oppijalähtöisyyttä vai yksilöllistämistä?

LOPPUSEMINAARI

AIKA: perjantai 7.11.2025 klo 10.00-13.00
PAIKKA: Keski-Helsingin musiikkiopisto / suoratoisto
ILMOITTAUTUMINEN: viimeistään tiistaina 4.11. mennessä osoitteeeen info@khmusiikki.fi, ilmoita etä/läsnäolo
OSALLISTUMINEN: Läsnäolijoille tarjolla kahvia ennen tilaisuuden alkua. Etäosallistujille lähetetään Teams-linkki ennen seminaaria.

OHJELMA

10.00 Tilaisuuden avaus

Petri Aarnio, rehtori, Keski-Helsingin musiikkiopisto
Markku Kaikkonen, johtaja, Resonaari

10.15 Hankkeen esittely

Elina Vetoniemi, hankkeen kouluttaja, Kuopion konservatorion rehtori

10.50 Case-esittelyt

    • Intonaatio – Ei aina helppoa, Vuokko Juutilainen
    • Harjoittelun tukeminen, Lassi Salin
    • Nepsy-piirteisen soitonoppilaan opettaminen, Laura Likitalo
    • MuHa- IMPRO – TOIMIJUUS, Petri Sämpi
    • MuHaa laulajille, Vilma Virtanen
    • Soitinjoukkue-malli, Markus Hallikainen

12.00 Tauko

12.15 Hankkeen tuloksista ja mallinnuksesta

Elina Vetoniemi, hankkeen kouluttaja, Kuopion konservatorion rehtori

12.40 Keskustelua

13.00 Tilaisuus päättyy


HANKKEEN KUVAUS

Oppijalähtöisyyttä vai yksilöllistämistä?

Keski-Helsingin musiikkiopiston ja Resonaarin musiikkiopiston yhteishankkeessa perehdytään oppijalähtöisyyden, yksilöllistämisen tai erityisen tuen tarpeiden huomioimiseen opetuksessa ja selkiytetään niiden toteuttamista musiikin laajan oppimäärän taiteen perusopetuksessa.

Taustaa ja tarve

Hankkeen kehittämistyön näkökulmina ovat kaikkeen opetukseen sisältyvä oppijalähtöisyys, taiteen perusopetuksen määräysten mukaisen opetuksen yksilöllistäminen sekä opetuksen suunnittelun lähtökohtana järjestetty tai toteutettu opetus. Tarkempi toimintamalli ja ehkä samalla myös ymmärrys oppijalähtöisyyden, yksilöllistämisen tai jopa vaativan tuen välillä puuttuu.

Määrittelyn epätarkkuus voi ehkäistä parhaiden opetusta tukevien menetelmien ja tapojen löytämistä ja toimia oppimisen, osallisuuden ja yhdenvertaisuuden esteenä. Hankkeen kautta voidaan tarkastella miten moninaisuus huomioidaan, ja miten varmistetaan yhdenvertaisuuden toteutuminen musiikkioppilaitoksessa.

Toteuttajat

Hankkeen toteuttajien, Resonaarin musiikkiopiston ja Keski-Helsingin musiikkiopiston, monivuotinen yhteistyö sekä oppilaitosten erilaiset oppilasprofiilit on hyvä lähtökohta hankkeen toteuttamiselle. Kummankin oppilaitoksen opettajilla on paljon käytännön tietoa ja osaamista oppilaiden yksilölliseen kohtaamiseen ja huomioimiseen ja opetuksen käytänteissä on huomioitu yksilöllistäminen. Hankkeen kouluttaja Elina Vetoniemi työskentelee rehtorina Kuopion konservatoriossa, jossa on pitkät perinteet opetuksen ja opetusmenetelmien kehittämisestä oppilaiden yksilöllisiin tarpeisiin.

Hankkeen keskeiset tavoitteet

  • Syventää ymmärrystä oppijalähtöisyyden, yksilöllistämisen tai jopa vaativan tuen välillä taiteen perusopetuksessa.
  • Pyrkiä kehittämään asenteita ja ammattitaitoa siten, että ne toimivat oppimisen saavutettavuuden kannustimina.
  • Suunnitella opetusta, joka tukee oppijan yksilöllistä kohtaamista ja omaa oppimispolkua sekä lisää opetuksen saavutettavuutta.